Telefon: 605-260-584 email: kontakt@logopedalubin.com.pl

Dla Rodziców z pomysłem – JENGA 😊 

Zgodnie z obietnicą rozpoczynam cykl postów o wpływie gier (planszowych, zręcznościowych, strategicznych, logicznych, edukacyjnych, itp.) na rozwój naszych dzieci oraz na kształtowanie umiejętności szkolnych. 

JENGA to jedna z ulubionych gier w naszym domu. Mamy egzemplarz gry w wersji tradycyjnej, czyli 54 drewniane klocki, z których budujemy wieżę. Przypomnijmy – wyciągamy klocki z niższych poziomów i układamy je na szczycie wieży w taki sposób, by konstrukcja się nie przewróciła. Towarzyszy temu wiele emocji i zaangażowania wszystkich uczestników gry, ale jak pokazuje doświadczenie – również obserwatorów (ostatecznie i tak czy ktoś gra czy nie czeka w napięciu, kiedy w końcu wieża runie!) 

Zalety i korzyści:  

  • budowanie więzi (gra zespołowa),  
  • dobra zabawa, dużo radości, 
  • trening koncentracji, 
  • ćwiczenie spostrzegawczości, analizy sytuacji i logicznego myślenia (obserwujemy ruchy pozostałych graczy, wyszukujemy odpowiedni dla nas klocek dużo wcześniej i planujemy, gdzie go położymy), 
  • usprawnianie koordynacji ręka-oko, 
  • ćwiczenie precyzji dłoni i palców (zręczność) oraz swego rodzaju delikatności, 
  • uczy porażki w bezpiecznej i sprzyjającej dziecku atmosferze, 
  • gra jest dla wszystkich, nawet dla małych dzieci – u nas np. w Święta grają dziadkowie zwnukami (na instrukcji jest informacja 6+, jednak nawet młodsze dzieci garną się do tej gry). 

Wady: 

  • przy upadaniu wieża hałasuje (jedni mają z tego radość, jednak mniejsze dzieci mogą się początkowo bać. Należy je odpowiednio przygotować, omówić zasady i finał gry. Można też pokazać, jak wieża upada).  

Wpływ Jengi na umiejętności szkolne: 

Koncentracja uwagi warunkuje osiąganie wyników w nauce. Dzieci, u których ta umiejętność jest dobrze rozwinięta potrafią skupić się na zadaniu, są uważnewytrwałe, finalizują działania. Szybciej także radzą sobie z zadaniami domowymi i nauką, dzięki czemu mają więcej czasu na swoje hobby izainteresowania. Spostrzegawczość ma również istotne znaczenie, m.in. pomaga uczniom segregować elementy, rozpoznawać przedmioty, organizować pole spostrzeżeniowe, odczytywać znaczenie symboli. Ma duże znaczenie w nauce, np. przedmiotów ścisłych (tabele, schematy, wyróżnianie ze zbiorów), przyrodniczych (mapy). Praca nad koordynacją ręka-oko oraz ćwiczenie precyzji ruchów ręki pomaga dzieciom w nauce pisania i rysowania oraz rozwija zdolności motoryki małej. Ponadto gra uczy dzieci czerpania radości ze wspólnej zabawy, co może potem znaleźć przełożenie na czerpanie radości z pracy grupowej, wspólnego wykonywania zadań z rówieśnikami zklasy.  

Ocena w skali 1-5: 

Ja – rodzic: ocena 4,5 

15-latek: ocena  

„ Ta gra łączy graczy rodzinę” 

11-latek: ocena 5 

„Najbardziej podoba mi się to, że towarzyszą jej wielkie emocje, że trzeba się skupić i być uważnym. Czas mija mi szybko z tą grą”. 

dr Anna Ziółkowska 

www.logopedalubin.com.pl 

Picture of Dr Anna Ziółkowska

Dr Anna Ziółkowska

Pedagog, logopeda, neurologopeda, terapeuta pedagogiczny, oligofrenopedagog, terapeuta ręki, trener TUS, specjalista WWRD, mediator rówieśniczy, szkolny, oświatowy.

Od 2001 roku pracuje z dziećmi i dla dobra dzieci. Reprezentuje nurt spojrzenia na dziecko, którym jest komplementarne wspomaganie rozwoju.